torsdag, januari 07, 2010

Surdegsn00bz

Nu ger jag mig in i surdegsträsket. Otaliga timmars väntan på att en surt doftande och jäsande gegga har jag framför mig. Kommer bli bra det här. Rekommenderar direkt brödbloggen Pain de Martin med fantastiska recept och tips. Martin som har bloggen har även släppt boken, "Surdegsbröd: recept och tips från en hemmabagare" vilket i skrivande stund är beställd till hushållet Lundgren.

Update: Brödet jäste inte så mycket som jag hade önskat. Resultatet vart ett ganska kompakt bröd men med en knaprig och fin skorpa. Bra sälta och fint utseende dock. Återkommer med en nya försök under veckan.


2 kommentarer:

  1. jag hoppas jag får smaka! ^^ och att du sen kan ge mig en massa bra tips så att jag med kan lyckas med den där förbaskade surdegen nån gång.

    SvaraRadera
  2. Du ska absolut få smaka, förutsatt att det faktiskt blir bra! Verkar finnas väldigt många olika recept på själva surdegen och sedan lika många till på hur en bakar ut brödet. Ska rapportera typ kl 21 ikväll när brödet är gräddat och avsmakat.

    SvaraRadera