söndag, maj 10, 2009

Vegomässa '09

Alls om känner mig vet att jag är sjukt peppad på mat och vankas det matmässa med vegotema så är jag där! Jag åt och åt och åt tills jag inte ville äta mer.

Govindas, läskigt religiösa typer som (oftast) lagar god mat. På mässan erbjöds bl.a:
  • En styck biff gjord på havre och potatis med någon indisk kryddblandning. Friterade och sådär härligt gyllenbrun och frasig.
  • En styck potatisbulle (tänk dig formen av en kanelbulle, med någon form av smördeg och potatisklet istället för kanel så fattar du nog...)
  • Stark tomatsås

Svingott alltihop. Hoppas skarpt på att dessa små godbitar letar sig in till Govindas riktigt restaurang i Malmö.

Betyg: 4/5

Balthazar är en ny vegetarisk krog/restaurang som har slagit upp portarna på Claesgatan i Malmö. Kan väl inte påstå att deras meny har imponerat på mig med tanke på att de en dag erbjöd "Friterade kikärtsbullar, pommes frites och vitlök/örtsås" för 89 kr. Går man runt hörnet så stavas det FALAFEL(!) och kostar 25 kr. Hur som helst så fick man här en tallrik med smakprov innehållande följande:
  • Currygryta med kikärter och cashewnötter
  • Rödbetsbiff
  • Ugnsrostad potatis
  • Ris

Currygrytor har generellt en tendens att smaka likadant var man än äter dem, curry är curry liksom. Däremot så erbjöd cashewnötterna en spännande kontrast till vad som annars hade kunnat vara en ganska så standard och tråkig gryta. Tummen upp här! Rödbetsbiffen smakade fint och kryddigt med en liten släng av pepparrot. Ugnsrostadade potatisklyftor och ris, ja vad ska man säga, smakar typ likadant var man än äter det.

Betyg: 3/5

Vegansk peanut butter-glass med bitar av jordnötter i strut. Nuff said!

Betyg: 5/5

4. Hippietårta
Som att äta en tvättsvamp med citronsmak. Trååååååkigt. Gör om gör rätt!

Betyg: 1/5

Köpte med mig korvar med oregano/basilika-smak samt veganska fiskpinnar. Korvarna smakade fint som fan och fiskpinnarna ska avnjutas tillsammans med makaroner och ketchup ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar