tisdag, februari 09, 2010

Äppelpajen


Äppelpaj, 4-6 portioner (eller 1 portion om du är riktigt sugen)

Ni som känner mig vet att det konsumeras kopiösa mängder av äppelpaj i mitt hushåll. Sommar som vinter. En äppelpaj sitter aldrig fel. Här kommer receptet på den fantastiska smulpajen!

4 normalstora äpplen (gärna någon lite hårdare sort, jag använde aroma vid detta tillfälle)
100 gram margarin
1,5 dl farinsocker
1 dl mjöl
0,5 dl rågmjöl
1 msk linfrön
1 msk vetekli
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
kanel
(ev lite mer socker om äpplena är syrliga)

Skala äpplena och dela i mindre bitar. Ös ner dem i en bakform och överdosera med kanel.

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Smält margarinet och häll sedan över det i bunken. Rör ihop tills du har en smuldeg. För torrt? Smält lite mer smör. För blött? Dra i lite mer rågmjöl. Smula över äppelbitarna.

25-20 min i 225 grader. Håll lite koll på pajen så att den inte bränner.

Servera med 3 kilo glass eller 25 liter vaniljsås. FTW!

2 kommentarer:

  1. Intressant med ragmjöl. I Frankrike, inte änvender vi mycket ragmjöl pa desserter.

    SvaraRadera
  2. Hörru, kan du inte laga mer mat och lägga ut mer bilder på det! Jag som inte äter behöver mer matporr, inte desertporr!!

    SvaraRadera