måndag, november 02, 2009

Nudlar med spenat, tofu och mandlar


Nudlar med spenat, tofu och mandlarrecept

Jag brukar vara ganska ödmjuk av mig när jag själv bedömer den mat jag lagar. Det mesta är ju gott men det är sällan jag tycker att min mat är sådär sjukt jävla god. Denna gången blev det däremot fantastiskt resultat på äventyret. Receptet är anpassat för två personer. Here goes:

ca 30 groddade mandlar
125 gram tofu
Två stora nävar spenat (ju mer desto bättre)
En vitlöksklyfta
1 rulle nudlar av märket Tomoshiraga Some
Hoisinsås

Denna maträtt börjar egentligen dagen innan du ska laga den. Börja med att du lägger dina mandlar i en skål med vatten över natten. Dagen därpå kommer de att få en lite grodd och blivit helt underbart milda och mjuka i smaken, till och med lite mjukare i konsistensen men fortfarande med lite "bit" i. Se till att skala bort skalet som nu blivit mjukt.

Börja med att smula ner tofun och stek den sedan i olja. Bryn på i ett par minuter och dra sen i mandlarna i några minuter. Skiva en vitlöksklyfta och låt skivorna steka med en liten stund. Nu kan du passa på att koka nudlarna. I stekpannan tillsätter du nu spenaten - se magin när bladen krymper och göttar ner sig i pannan. Häll på en rejäl skvätt hoisinsås och rör runt i pannan. Dra sist i nudlarna och vänd runt dem i pannan. Lägg upp på fat och pressa över lite citronsaft. Voila!

4 kommentarer: