söndag, februari 21, 2010

Den som väntar på något gott...

Söndag är lika med bakdag i det Lundgrenska hushållet. Dagen till ära blir det ett bröd bakat på vetemjöl och rågsikt med russin. Receptet är baserat på ett recept från boken Surdegsbröd av Martin Johansson men modifierat så att jag använder torrjäst istället för surdegsgrund. Detta brödet behöver du inte knåda eftersom du istället låter tiden utveckla glutenet i degen a.k.a bröd för oss utan en köksassistent eller för latmaskar.

Ett halvt paket torrjäst (ca 6 gram)
3.5 dl vatten
4 dl vetemjöl special
2 dl rågsikt
1 tsk salt
En näve russin (exkludera om du inte gillar russin)

Blanda torrjästen med varmt vatten, det ska vara ca 50 grader för att jästen ska aktiveras. Jag brukar gå lite på känn, varmt vatten från kranen duger gott. Blanda ut jästen i vattnet och häll sedan i vetemjöl och rågsikt. Blanda ihop till en deg, den ska vara ganska kladdig. Låt jäsa under plastfolie eller under en köksduk på varmt ställe i 30 min, gärna vid ett element eller liknande. Efter 30 min tar du fram degen och häller på saltet, blanda sedan i ca 1 min.

Ställ undan degen och låt den jäsa 1 tim. Ta fram degen och dra sedan i degen, det är inte särskilt graciöst men tanken här är att du ska "spänna" degen så att det blir långa, fina och sega trådar i degen. Upprepa detta moment ytterligare två gånger med 1 tim mellanrum.

Efter sista jäsningen så tar du fram en ren kökshandduk. Häll på mjöl, eller ännu bättre rågmjöl, på handduken och häll sedan ut degen på handduken. Flytta sedan över degen (i handduken) till ett durkslag och där låter du den jäsa i 30 min.

Sätt ugnen på 275 grader och ställ in en brödform så att den blir löjligt varm. När ugnen är redo så tar du ut brödformen och häller sedan över degen i. Ställ in mitt i ugnen och skvätt samtidigt ca 1 dl vatten på en plåt som står längst ner i ugnen. Ångan hjälper till att göra en hård och fin skorpa på brödet. Sänk nu temperaturen till 225 grader.

Efter ca 15 minuter öppnar du ugnen och släpper ut värme. Låt sedan brödet gräddas i ytterligare 15 min tills det är klart. Jag gillar mitt bröd med en ganska så mörk skorpa, på gränsen till brunsvart högst uppe på. Ta ut från ugn och låt svalna. Voila!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar