onsdag, december 22, 2010

Vörtbröd med rågsurdeg



Vörtbröd har jag alltid haft ambitionen att göra men aldrig riktigt orkat. Julen 2010 är det ändring på det. Enligt diverse brödbloggar så skall man ha flytande vört och inte den i pulverform. Orka-palla liksom. Pulver får det vara. Brödet bakade jag med dadlar istället för russin och så hade jag i en påse hackade mandlar också. Och rågsurdeg. Funkar säkert minst lika bra att byta ut russinen mot vilken torkad frukt som helst, aprikos eller fikon hade jag gärna testat också.

Degen görs i alla fall i 2 steg uppdelat på två dagar.

Dag 1 - Kvällen

Skållning
3 dl kokhett vatten
2 dl rågsikt
1 dl rågmjöl

Blanda rågsikt och rågmjöl i en bunke och häll på vattnet. Rör om så att det blir en kladdig smet, plasta sedan över bunken och låt stå över natten.

Fördeg
3 dl ljummet vatten
1 dl rågsurdeg
3 dl rågmjöl

Rör ihop i en bunke och låt stå över natten.

Dag 2 - Morgon

Bland skållningen och fördegen i samma bunke. Tillsätt följande;

1 påse vörtmix
1 ett hörn på ett paket jäst, typ 5 gram kanske (utrört i vatten)
5 dl rågsikt
4 1/2 dl vetemjöl special
1 dl mörk sirap
1 msk salt

Kör i degblandare i 8 minuter. Degen ska fortfarande se lite blöt och klibbig ut när den är klar i detta moment. Täck bunken med plast och låt jäsa 5-8 timmar.

Ta upp degen på ett mjölat bord och dra ut den försiktigt till en kvadrat. Vik in ovansidan, sedan undersidan, sedan vänstra och högra sidan. Det ska liksom bli ett litet ihopvikt paket av deg. Vänd på degen så att skarven ligger nedåt. Låt jäsa ytterligare en timme och sätt ugnen på 275 grader så länge med en plåt inne och en ugnssäker form i botten av ugnen (här använder jag en mindre plåtform).

Ta upp degen och dela den i 4 bitar. Flytta över degen på plåten och grädda strax under mittenstrecket i ugnen. Om du vill känna dig lite proffsig så slänger du på 1 dl vatten på den min mindre plåten som du satte i ugnen tidigare. Vattnet förångas och ger en krispigare yta. Sänk värmen till 250 grader när du sätter in plåten. Lufta ugnen efter 15 minuter och släpp ut lite värme. Sänk nu också till 200 grader. Grädda ytterligare 15-20 minuter tills skorpan ser bra ut. Bra sa jag. Inte bränd.

3 kommentarer:

  1. Jag står i begrepp att eventuellt rösta på din blogg som årets veganblogg, eftersom den är tydligt beskrivande, och eftersom det verkligen är en välgärning att visa att det går att laga äcklig mat god. Och för de som så att säga gillar äcklig mat, så måste det vara ännu mer positivt att det som de tycker är gott kan bli ännu godare. Men, för att kunna rösta måste jag veta hur du ser på det här med alkohol. Nu är det naturligtvis din frihet att tycka att det är bra och fint med alkohol så länge lagen medger det, jag är inte ute efter att döma, det vore ledsamt för mig att ovetande rösta på något som jag skulle tycka vara fel.

    SvaraRadera
  2. är nykterist sedan ca 9 år tillbaka. har dock inga problem med om folk i min omgivning vill dricka. jag tycker att folk ska få välja själva och vill inte trycka upp åsikter i ansiktet. hoppas det räcker som svar och kul att du gillar bloggen.

    hej!

    SvaraRadera